Preventivní prohlídka

Gynekologické vyšetření může odhalit nádorová onemocnění, cysty i další komplikace. Proto byste měla na preventivní prohlídku zajít minimálně jednou ročně. A pokud užíváte hormonální antikoncepci, doporučujeme ultrazvukové vyšetření každých šest měsíců.

Jak prohlídka probíhá?

Rozhovor - Lékař se vás zeptá na problémy, bolesti nebo nepravidelnosti v krvácení. Nebojte se při téhle příležitosti zmínit o čemkoli, co vás trápí. Je dobré si vést menstruační kalendář, protože se vás při návštěvě určitě zeptáme na datum poslední menstruace.

Vyšetření pochvy - Začíná kontrolou zevních genitálií, břicha a potom lékař s pomocí takzvaných zrcadel prohlédne děložní čípek a poševní stěny. Ke kontrole povrchu čípku slouží mikroskop, který odhalí případné změny tkáně.

Cytologie - Pomocí vatové tyčinky lékař z děložního hrdla odebere vzorek tkáně, který poté odešle do laboratoře. Analýza nás upozorní na případné změny, které by mohly signalizovat rakovinu děložního čípku.

Vyšetření pohmatem - Pro vyšetření tvaru a velikosti dělohy, vejcovodů a vaječníků slouží takzvané palpační vyšetření. Gynekolog při něm jednu ruku zavede do pochvy a druhou stlačuje břicho.

Prohlídka prsů - Součástí prevence je také vyšetření prsů a podpaží, při kterém lékař pohmatem zkontroluje obě oblasti. Může vám také předvést správnou techniku samovyšetření, jež byste měla provádět každý měsíc.

Ultrazvukové vyšetření - Pro podrobnější kontrolu vaječníků nebo výšky děložní sliznice může lékař použít ultrazvuk. Vyšetření probíhá přes břišní stěnu, nebo sondou, která se zavádí přímo do pochvy.